Lykke til, Peter Hatcher.

Lykke til, Peter Hatcher.

Publisert av Tone Irene Kristiansen den 12.07.23.

Som flere kanskje har fått med seg, forlot Peter Hatcher Syndinstøga i slutten av april for nye og

spennende utfordringer på Tjøme. Peter tok over driften av Støga da Andres og Randi solgte. Ikke 

bare skulle han drifte en fjellbutikk; han skulle også bygge opp et helt nytt konsept med kafeen. Med 

hjelp av eierne, Tveitabru bygg, har Støga blitt totalt forandret. Interiør og kjøkken er fornyet og bygget om. Butikken er også bygget om og har fått et annet vareutvalg. I tillegg har det blitt både pub og scene, og helårsdrift til glede for oss som holder til på Syndin. 

 

For oss hytteeiere har Peter blitt «gourmetkokken på Syndin». Folk har kommet langveisfra, både fra 

Vaset og fra Beitostølen for å nyte Peters gode mat. Hva er vel Syndin uten fjell-tapas? Vår danske 

venn gråt nesten da han hørte at vi kanskje ikke kan garantere fjelltapas lenger. Syndinposten tok en prat med Peter for å høre litt om hvordan jobben på Syndinstøga har vært, og 

hva han nå skal gjøre istedenfor Syndinstøga. 

 

Peter forteller at han skal begynne å jobbe på Tjøme, et sted som heter Tjøme Kolonial. Det er to tidligere kolleger som nå eier og driver stedet, og når de hørte at Peter skulle gi seg på Syndin så tok de kontakt siden de ønsker å øke cateringtilbudet for fastboende og 

deltidsbeboere på Tjøme. Peter er sentral i dette med sin brede erfaring fra Oslo og Syndin. Han vil komme inn i den nye bedriften som en tredje kokk og driver, så han blir ikke lenger alene om ansvaret. Det er dessuten bare 1,5 time fra Oslo der Peter fortsatt bor og har familie. 

På Syndinstøga har det i perioder vært smått med fridager, forteller Peter. Å drive en fjellstue som Syndinstøga er en livsstil hvilket betyr at man må svare på e-poster, planlegge og administrere selv om man egentlig har fri». Dette regner han med vil bli enklere nå når de blir tre som deler på ansvaret for driften. 

 

Det var et vanskelig valg å forlate Støga. «Det var kjempetøft å ta det valget», sier Peter. Men til slutt 

var det hensynet til familien som veide tyngst. Det er langt å pendle 3,5 timer til Oslo for å tilbringe 

fridager med familien. Dette blir mye lettere å få til nå, både på grunn av kortere avstand til familien, og fordi de vil være tre som deler på ansvaret. 

 

Syndinposten er spent på hva som nå skjer med Støga. «Det blir videre drift», sier Peter. Han vet ikke 

helt om det blir helt det samme som nå, for en ny daglig leder må være fri til å bestemme selv. Det 

koster mye å holde på den standarden Støga har hatt til nå. Man må ha nok folk på jobb for å drive slik de gjør nå. De som jobber skal ha lønn, og de må stå på hele tiden. Han tenker den nye daglige 

lederen vil ha fokus på butikk og kafe, men kanskje blir driften noe nedskalert i lavsesong i forhold til i dag. 

 

I fjor ansatte Syndinstøga en aktivitetsleder, Rene, som forsøkte å bygge opp noe rundt Støga, men 

det lønte seg ikke i lengden. Det er for lite på Syndin for den slags, det var få deltakere, bortsett fra når det var høysesong, f.eks. i påsken. Aktivitetslederen valgt derfor å slutte. «Det er kanskje bedre å leie inn folk til å ha aktiviteter i høysesong, og ikke ha aktiviteter i lavsesong», sier Peter. 

Flere av de ansatte som Margrete, Deimante og Glenn Thomas blir med videre. Glenn Thomas, kokken som jobbet sammen med Peter på Støga siste et og et halvt år. Glenn Thomas er også en tidligere kollega av Peter, og har også erfaring fra catering. 

 

Syndinstøga har bygget opp en stor omsetning på catering både til bedrifter og til oss hyttefolk. Det 

har blant annet hatt fast catering til de som jobber med utbyggingen av veier i området. 

Veiutbyggingen har betydd mye for Støga, men nå har regjeringen stoppet flere veiprosjekter pga 

økonomi. Dette vil bety mye for Støgas økonomi også. 

 

Peter har anbefalt å begrense aktivitet på Støga i lavsesong, dvs å kanskje ha et mer begrenset utvalg av mat i lavsesong. Kanskje blir det bare vafler, sandwicher og kanskje en suppe. Og kanskje vil utvalget i butikken begrense seg til melk og brød og ande nødvendige ting, ikke så mye ferskvarer i lavsesong. Det bygges mye helårshytter på Syndin, så det er økende aktivitet også i lavsesong og dette er avgjørende for Syndinstøgas drift i fremtiden. «De som eier Støga i dag har skjønt hvor viktig Støga er for Syndin og det er viktig at samarbeidspartnere som kommunen, grunneiere og andre også ser verdien », sier Peter. «Alt henger sammen, det må man skjønne,» sier Peter. 

  

De har jobbet mye både med å finne en ny person som kan drive Støga videre, og med å få en god 

overgang til ny driver. Peter har masse gode tips, og han forsikrer at han vil være tilgjengelig på 

telefon for ny driver dersom han eller hun lurer på noe angående driften. 

 

Peter skal fortsatt beholde hytta han har på Syndin, så kanskje møter vi ham i skisporet, på 

Sonjastien, på Kruk eller som gjest eller kunde på Syndinstøga.

 

Midtre Syndin hytteeierforening og  Syndinposten vil takke Peter for det gode samarbeidet, for all god mat og hygge. Vi ønsker Peter lykke til i hans nye jobb.